ثبت رضایتمندی
ثبت دیدگاه
سلامت

کرامپ عضلانی چیست؟

پریا کوچکی حسن‌کیاده ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ ۶ دقیقه مطالعه
فهرست عناوین:

کرامپ عضلانی یک انقباض غیر ارادای و ناگهانی است که ممکن است برای یک یا چند عضله بدن رخ بدهد. اگر این شرایط را تجربه کرده باشید حتما می‌دانید که کرامپ عضلانی با درد بسیارزیادی همراه خواهد بود. اما یک عضله به چه دلیلی دچار کرامپ می‌شود؟ چه راه‌هایی برای پیشگیری از آن وجود دارد؟ در ادامه با مجله ورزشی علم بدن همراه باشید.

با وجود بی خطر بودن، کرامپ می‌تواند استفاده از یک عضله را به صورت متوقت غیر ممکن ساخته و کارکرد آن‌ را متوقف سازد. ورزش و یا فعالیت جسمی به مدت طولانی به ویژه در هوای گرم می‌تواند به کرامپ عضلانی منجر شود. برخی از دارو‌ها و درمان‌های خاص نیز می‌توانند باعث بروز کرامپ عضلانی شوند اما دلیل آن هر چه که باشد، معمولا در خانه و بدون دردسر زیادی می‌توانید کرامپ عضلانی را درمان کنید.

 

علائم کرامپ عضلانی

در اکثر مواقع کرامپ در پاها و به ویژه در عضلات ساق رخ می‌دهد. به غیر از درد و سوزش در هنگام کرامپ شدن یک عضله، معمولا توده بزرگی از بافت عضله در زیر پوست حس یا دیده می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک در هنگام کرامپ عضلانی

کرامپ عضلانی معمولا به خودی خود برطرف شده و به برای رهایی از آن به ندرت روش درمانی خاصی مورد نیاز خواهد بود اما اگر کرامپ شما با شرایط زیر همراه شد بهتر است به پزشک مراجعه نمایید:

  • درد شدید و غیرقابل تحمل
  • تورم و قرمزی و همچنین تغییر شکل پوست
  • ضعف عضله
  • تکرار و زخ دادن مکرر
  • به خودی خود برطرف نشدن
  • عدم وجود دلیل مناسبی مانند فعالیت شدید ورزشی

 

دلایل رخ دادن کرامپ عضلانی

استفاده بیش از حد از عضله ، کم آبی ، آسیب عضلانی یا به سادگی بی حرکتی برای مدت طولانی می تواند باعث کرامپ عضلات شود. در بسیاری موارد اما، علت این اتفاق مشخص نیست.

اگرچه بیشتر کرامپ‌های عضلانی بی ضرر هستند، اما برخی از آن‌ها ممکن است به یک شرایط پزشکی مربوط باشند، مانند:

  • عدم رسیدن خون کافی: باریک شدن شریان هایی که خون را به پاهایتان منتقل می کنند (تصلب شرایین اندام ها) می تواند در هنگام انجام ورزش پ دردی مانند کرامپ در پاها ایجاد کند. این گرفتگی ها معمولاً خیلی زود بعد از پایان تمرینات از بین می‌روند.
  • تراکم عصبی: تراکم عصبی در ستون فقرات شما (تنگی کمر) همچنین می‌تواند باعث ایجاد درد مشابه کرامپ در پاها شود. این درد معمولاً هرچه بیشتر پیاده روی کنید شدید‌تر می‌شود. قدم زدن در یک موقعیتی کمی خمیده‌تر، مانند آنچه در هنگام هل دادن سبد خرید پیش می‌آید، ممکن است باعث بهبود یا تأخیر در شروع علائم شود.
  • کمبود مواد معدنی: مقادیر کم پتاسیم، کلسیم یا منیزیم در رژیم غذایی شما می تواند به کرامپ عضلات کمک کند. داروهای مدر، داروهایی که اغلب برای فشار خون بالا تجویز می‌شوند، از جمله داروهایی هستند که می‌توانند این مواد معدنی را از بین ببرند.

 

فاکتور‌های خطر کرامپ عضلانی

فاکتور‌هایی که ممکن است باعث افزایش ریسک رخ دادن کرامپ عضلانی شوند موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • سن: توده عضلانی افراد مسن کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین عضلات باقیمانده بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند.
  • کم آبی : ورزشکارانی که در هوای گرم مسابقه داده و یا تمرین می‌کند، دچار خستگی و کم آبی شده و اغلب دچار گرفتگی عضلات می‌شوند.
  • بارداری: کرامپ عضلات همچنین در دوران بارداری شایع است.
  • شرایط پزشکی خاص: در صورت ابتلا به دیابت،اختلالات عصبی، کبدی یا تیروئیدی ممکن است بیشتر در معرض گرفتگی عضلات قرار داشته باشید.

 

جلوگیری کرامپ عضلانی

این اقدامات ممکن است به جلوگیری از کرامپ عضلانی کمک کنند:

  • از کم آبی بدن خودداری کنید: هر روز مقدار زیادی مایعات بنوشید. این مقدار می‌تواند بر اساس رژیم غذایی، جنسیت، میزان فعالیت، آب و هوا محیط، میزان سلامتی ، سن و داروهای مصرفی هر فرد متفاوت باشد. مایعات به عضلات شما کمک می کنند که منقبض و ریلکس شوند، سلول‌های عضلانی هیدراته شده و کم‌تر تحریک شوند. سعی داشته باشید در حین فعالیت ذخایرمایعات بدن خود را به طور مرتب پر کنید و بعد از فعالیت نیز نوشیدن آب یا سایر مایعات را ادامه دهید.
  • حرکات کششی انجام دهید: قبل و بعد از استفاده حرکات کششی انجام دهید. اگر احتمال می‌دهید شب‌ها دچار کرامپ عضلات خواهید شد، قبل از خواب حرکات کششی انجام دهید. ورزش سبکی مانند دوچرخه ثابت برای چند دقیقه قبل از خواب نیز ممکن است در جلوگیری از کرامپ در هنگام خواب به شما کمک کند.

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید. مجله ورزشی علم بدن آماده است تا با ارائه مقالات به روز و علمی به سوالات شما پاسخ دهد. شما همراهان گرامی مجله ورزشی علم بدن همچنین می‌توانید با مراجعه به کانال تلگرامی ما در جریان آخرین مقالات و مطالب مجله قرار بگیرید.

پریا کوچکی حسن‌کیاده ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
دیدگاه کاربران