ثبت رضایتمندی
ثبت دیدگاه
سلامت

نگرانی‌های متداول مربوط به سلامتی و تناسب ‌اندام از دیدگاه جیم استوپانی؛ بخش دوم

عباد رمضان‌زاده ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ ۱۷ دقیقه مطالعه
فهرست عناوین:

 امروزه مقاله‌ها و سرتیترهایی پر از اخطارهای جدی درباره مکمل‌ها و مواد تغذیه‌ای به چشم می‌خورد. جیم استوپانی، نظریه پرداز مشهور در زمینه تناسب اندام، این اخطار‌ها و نگرانی‌ها را مورد بررسی قرار داده و به آن‌ها پاسخ داده است. در ادامه این مطلب با ما در مجله ورزشی علم بدن همراه باشید تا بخش دوم پاسخ جیم استوپانی به نگرانی‌های متداول مربوط به سلامتی و تناسب اندام را خدمت شما ارائه کنیم.

 

ویتامین‌ها؛ مفید یا خطرناک؟

اگر اخیراً به سرتیترهای مربوط به تناسب اندام نگاهی کرده باشید، شاید این‌طور برداشت کرده باشید که خرید مولتی ‌ویتامین‌ها، دور ریختن پول بوده و حتی ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. خب، این موضوع، عملاً واقعی نیست؛ در واقع این تئوری فقط نظر یک هیئت مقاله‌ نویس پزشکی از طرف جان هاپکینز، دانشگاه وارویک، و کالج آمریکایی پزشکان است.

 

یک نگاه دقیق‌تر به این مطالعات مربوط به ویتامین 

ابتدا به مطالعاتی نگاه می‌اندازیم که آن‌هاادعاهای خود را بر آن مبنا قرار داده‌اند. بله، آن‌هاادعا می‌کنند که مکمل‌های ویتامین‌‌ و مواد معدنی بیهوده بوده و این ادعا تنها بر مبنای سه مطالعه بیان شده است که در یکی از نسخه‌های نشریه Annals of Internal Medicine چاپ شده بود. در حالی که آن‌هابسیاری از مطالعات دیگر را که طی چندین دهه فواید این مکمل‌ها را بر روی سلامتی نشان می‌دهند، کاملاً نادیده گرفتند.

اولین مطالعه، یک مطالعه تابع از مطالعه سلامت پزشکان II (Physicians Health Study II) بود. این مطالعه یک آنالیز از تقریباً 6000 پزشک مرد 65 ساله و مسن‌تر بود که هیچ تفاوتی در کارکرد شناختی بین گروه پزشکان دریافت کننده مولتی ویتامین و گروه دریافت کننده دارونما نیافت. نکته قابل توجه در این مطالعه تابع این است که مولفان نتیجه‌ گرفتند که مکمل‌های ویتامینی دز پایین داده شده به شرکت کنندگان در مطالعه، به اندازه کافی بالا نبوده تا فواید آن‌هارا نمایان سازد. با این وجود پزشکان متعصبی که مقاله را نوشتند، این احتمال را نادیده گرفته و پروپاگاندای خودشان را ترویج دادند. همچنین یک موضوع جالب دیگر درباره این مطالعه سلامت پزشکان، این حقیقت است که یک مطالعه تابع منتشرشده در نسخه 2012 مجله انجمن پزشکی آمریکایی نتیجه گرفت که در افراد مورد مطالعه دریافت کننده مولتی ویتامین‌ها، کاهش خطر سرطان وجود داشت. با این حال آن پزشکان به خود زحمت ندادند که به این موضوع در مقاله‌شان اشاره‌ای کنند.

مطالعه دوم فایده بالقوه مولتی ویتامین دوز بالا را در بیمارانی بررسی کرد که مبتلا به آنفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) بودند. محققان این مطالعه گزارش کردند که بعد از گذشت تقریباً 5 سال از مصرف مکمل، مصرف مولتی ویتامین هیچ اثر کاهشی بر بیماران مبتلا به آسیب‌های قلبی-عروق در قیاس با مصرف دارونما نداشته است. هر مقدار هم که مکمل‌ها مفید باشند، معمولاً یک مولتی ویتامین به احتمال زیاد نمی‌تواند به فردی که قبلاً مبتلا به حمله قلبی شده‌ است کمک کند تا از ناراحتی‌های قلبی آتی وی جلوگیری شود. در نتیجه، این مطلعه ضعیف به شمار می‌آید زیرا هیئت مقاله نویس با اطمینان کامل چنین ادعا می‌کنند که مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و معدنی هیچ فایده‌ای برا سلامتی ندارند.

مطالعه سوم یک به روز رسانی از توصیه از قبل منتشرشده «کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده» (USPSTF) بود و بر اثر‌بخشی مکمل‌های ویتامینی برای پیشگیری اولیه در بزرگسالان ساکن یک اجتماع که هیچگونه سوء تغذیه‌ای نداشتند تاکید داشت.

هیئت پزشکان در مقاله ادعا کردند شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل‌های بتاکاروتن و ویتامین E مرگ و میر را افزایش می‌دهند. با این وجود، گزارش USPSTF هیچ نگرانی خاصی در زمینه سلامتی درمورد ویتامین‌ها ارائه نکرده و اینگونه اظهار کرد: «USPSTF شواهدی کافی یافت که مکمل سازی با ویتامین E با آسیب ناچیزی همراه است یا هیچ ضرر قایل توجهی به سلامتی نمی‌رساند.» و نگرانی‌های مربوط به بتاکاروتن تنها مخصوص استعمال کنندگان دخانیات است. بنابراین هیئت مقاله نویس نسبتاً زیاده روی کرده و از دانش واقعی به نفع خود استفاده کردند تا نگرانی‌هایی مربوط به سلامتی درباره ویتامین‌هایی خاص را شکل دهند.

هنگامی که هیئت مقاله نویس در حال نوشتن استدلال یک جانبه خود علیه مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی بود، موضوع دیگری را که فراموش و به آن اشاره نکرد این بود که مطالعات کثیری به فواید مکمل سازی با این مواد اشاره‌ می‌کنند. حقیقت این است که مطالعاتی که استنتاج می‌کنند مکمل‌های ویتامینی و معدنی مفید هستند، بسیار بیشتر از آنهایی اند که خلاف این، ادعا می‌کنند. در واقع مطالعات بسیاری نشان می‌دهند که آن‌هاخطر ابتلا به برخی بیماری‌ها و مرگ را کاهش می‌دهند.

 

بسیاری از مطالعات فواید مصرف ویتامین‌ها را نشان داده‌اند

برای نمونه‌ای از این دست،  می‌توان به مطالعه‌ای که در نسخه ژوئن 2012 مجله اروپایی تغذیه چاپ شده است اشاره کرد. در این مطالعه، محققان آلمانی گزارش دادند در نزدیک به 24,000 نفری که از آغاز مطالعه مکمل‌های ویتامینی/مواد معدنی مصرف می‌کردند، یک کاهش خطر 42 درصدی در انواع مرگ و میر و یک کاهش خطر 48 درصدی در مرگ مربوط به سرطان در طول 11 سال مطالعه، مشاهده شد. یک مطالعه دیگر در سال 2012 که در مجله فیزیولوژی و داروشناسی کانادا منتشر شد، نشان داد که مصرف یک مولتی ویتامین می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. مطالعه ای در سال 2010 از دانشگاه هاروارد گزارش داد که مصرف مکمل‌های مولتی ویتامینی، به ویژه آنهایی که حاوی ویتامین‌های A، C و E هستند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای دیگر در سال 2010، از طرف موسسه کارولینسکا گزارش داد که زنان مصرف کننده مولتی ویتامین‌ها، یک کاهش خطر 30 درصدی در حمله قلبی داشتند.

یک مطالعه در سال 2009 در مجله اپیدمیولوژی آمریکا نشان داد که استفاده از مولتی ویتامین برای مدت بیش از 10 سال، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را 16 درصد کاهش می‌دهد، در حالی که مکمل ویتامین E به طور خاص می‌تواند این خطر را تقریباً 30 درصد کاهش دهد. یک مطالعه دیگر در سال 2009، از موسسه ملی علوم بهداشت محیط زیست ایالات متحده آمریکا گزارش داد که بر اساس طول تلومری، زنان مصرف کننده مکمل مولتی ویتامینی در مقایسه با زنانی که مصرف نمی‌کنند، سن زیستی جوان‌تری دارند.  در سال 2007 نیز در مطالعه‌ای از مجله آمریکایی تغذیه بالینی گزارش شد که مصرف سلنیم به همراه یک مولتی ویتامین، خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 40 درصد کاهش می‌دهد. یک مطالعه در سال 2003 توسط لویین گروپ گزارش داد که استفاده روزانه مولتی ویتامین توسط بزرگسالان می‌توانست در مدت 5 سال از 2004 الی 2008، بیش از 1.6 میلیارد دلار را از بیمه پزشکی سالمندان برای دولت آمریکا صرفه جویی کند. یک مطالعه دیگر در سال 2003 که در تاریخچه طب داخلی  منتشر شد، اینگونه یافت که در 130 بزرگسال مصرف کننده یک مکمل مولتی ویتامینی و حاوی مواد معدنی به مدت یک سال، به طور قابل توجهی عفونت‌های کمتری مانند عفونت بافت تنفسی و ادراری، آنفلوانزا و عفونت‌های معدی-روده‌ای و غیبت‌های ناشی از بیماری، نسبت به افراد دریافت کننده دارونما داشتند.

همچنین عجیب است که هیئت پزشکان بر روی آن مطالعه تابعی از مطالعه سلامت پزشکان II دست گذاشت که هیچ تفاوتی در عملکرد شناختی میان یک مولتی ویتامین کم دز و یک دارونما نشان در آن در نظر گرفته نشده بود. با این حال مطالعات منتشرشده متعددی وجود دارند که فواید واضحی را در عملکرد شناختی با مکمل سازی به وسیله مولتی ویتامین نشان می‌دهند. یک مطالعه در سال 2012 از استرالیا، داده‌های 10 مطالعه در مورد عملکرد شناختی و استفاده از مولتی ویتامین را در بیش از 3000 نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. آن‌هاگزارش دادند که مصرف مولتی ویتامین با بهبود وضعیت حافظه در زنان همراه است. مطالعه منتشر شده دیگری در سال 2012 در علم روان داروشناسی گزارش داد که زنان مسن مبتلا به افول شناختی که به آن‌ها به مدت 4 ماه یک مکمل حاوی مولتی ویتامین و مواد معدنی معدنی داده شده بود در قیاس با افراد دریافت کننده یک دارونما، دارای بهبودی‌های قابل توجهی در حافظه بودند.  یک مطالعه در سال 2010 نیز توسط محققان بریتانیایی مشخص کرد که زنان جوان تا میان سالی که یک مکمل مولتی ویتامینی بعلاه مواد معدنی به مدت 9 هفته مصرف کرده بودند، نسبت به افراد دریافت کننده یک دارونما، عملکرد بهتری در کارهای شناختی داشتند و البته این بهبود در قدرت مغز، تنها مخصوص زنان نمی‌باشد.

یک مطالعه در سال 2011 توسط محققان استرالیایی گزارش داد که هشت هفته مکمل سازی با یک مولتی ویتامین در مردان، هوشیاری و حس سرزندگی عمومی روزمره را افزایش می‌دهد. و یک مطالعه در سال 2010 آشکار ساخت مردانی که یک مکمل مولتی ویتامینی/معدنی به مدت 5 هفته مصرف می‌کردند، عملکرد بهتری در کارهای شناختی داشتند؛ خستگی ذهنی کمتری داشتند و انرژی بهبود یافته‌تری در مقایسه با افراد دریافت کننده دارونما داشتند. این فواید ذهنی حتی در کودکان نیز ثبت شده است. محققان بریتانیایی در نسخه 2008 مجله بریتانیایی تغذیه گزارش دادند كودكان 8 تا 14 سال كه به مدت 12 هفته از یك مكمل مولتی ویتامینی استفاده می كردند، توجه و عملکرد شناختی بهتری را از خود ارائه دادند.

امسال یک بررسی انجام شده توسط موسسه فراست و سالیوان و به سفارش نهاد شورای تغذیه معتبر (CRN) به این نتیجه رسید که استفاده از مکمل، با کم کردن تعداد ویزیت‌‌های بیمارستانی و کاهش استفاده از خدمات پزشکی همراه است و این می‌تواند سبب صرفه جویی میلیاردها دلار در حیطه مراقبت‌های بهداشتی شود. این بررسی، مکمل‌ها و شرایط مختلفی را ارزیابی کرد که عبارت‌اند از: چربی‌های اُمگا-3، انواع ویتامین‌ B، استرول‌های گیاهی و فیبر رژیمی سیلیوم برای سلامت قلب؛ لوتئین و زآگزانتین برای سلامت چشم؛ پیکولینات کروم برای بیماری قلبی ناشی از دیابت؛ کلسیم و همچنین ویتامین D3 برای سلامت استخوان. آن‌هابر خلاف پزشکان نویسنده مقاله مورد بحث ما، نه تنها مطالعات مثبت بر روی این مکمل‌ها را به حساب آوردند بلکه مطالعات منفی و پوچ را نیز به شمار آوردند تا یک بررسی واقعی بر شواهد موجود داشته باشند. در هر صورت، این بررسی نتایج مثبتی را گزارش داد. مکمل کلسیم و ویتامین D به تنهایی می‌تواند 1.5 میلیارد دلار در هزینه‌های مربوط به پوکی استخوان در یک سال صرفه جویی کند.‌ نتیجه‌ گیری شد که برخی مکمل‌ها مانند استرول‌های گیاهی در خصوص خدمات مربوط به سلامت قلب، بیش از 3.3 میلیارد دلار در سال صرفه جویی می‌کنند.

 

فریب تبلیغات منفی درباره ویتامین‌ها را نخورید

وقتی که می‌فهمیم که نشریه موسسه فراست و سالیوان نتیجه گرفته است که مکمل‌ها می‌توانند میلیاردها دلار برای ما در هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی صرفه جویی کنند، مقاله نوشته شده توسط هیئت پزشکان، معنای بیشتری پیدا می کند. شاید حق با نظریه‌پردازان توطئه باشد و بیگ فارما می‌ترسد اگر بیشتر افراد سلامتی خود را جدی بگیرند و شروع به ورزش ، بهتر غذا خوردن و استفاده از مکمل های مناسب کنند، میلیاردها دلار از درآمد خود را از دست بدهد. تعجب ‌برانگیز است که این پزشکان سرسختانه اظهار می‌کنند که مکمل‌های ویتامینی و معدنی بی‌فایده و خطرناک هستند، با این حال آن‌هابا فروختن دارو به بیماران خود در هنگام مشاهده اولین علامت هر گونه بیماری‌، مشکلی ندارند.

مسئله‌ای که بیشتر از همه در این مقاله نگران کننده می‌باشد، این است که به عنوان پزشک، این هیئت مسئول است که بیماران را به بهترین راه در خصوص سلامتی‌شان هدایت کنند. با این وجود، آن‌ها از قدرت خود سوء استفاده و مردم را گمراه می‌کنند تا نظر یک جانبه منفی خود را درباره مکمل‌ها غالب کنند. در عین حال همین پزشکان برای بیمار مبتلا به فشار خون بالا، یک دارو تجویز می‌کنند به جای اینکه به او بگویند تا با رژیم مناسب، تمرین و مکمل ‌سازی، فشار خون خود را کاهش دهد. اما عملاً اکثر پزشکان صلاحیت لازم برای مقرر کردن یک تمرین ورزشی، رژیم غذایی یا مشاوره در حیطه مکمل‌ها را ندارند.

 

نکات ارزنده جیم استوپانی

بنابراین به نظرات این هیئت توجه‌ای نکنید. دیگر نمی‌خواهیم درباره پزشکانی که معتقدند هر شخصی باید به طور چشگیری مصرف نمک خود را کاهش دهد، صحبتی کنیم! اما بی‌شوخی، سلامتی‌تان را خودتان برعهده بگیرید و کاری را که معتقدید برای بدن‌تان بهتر است، انجام دهید. شما این کار را هم‌ اکنون نیز با تمرین وتغذیه مناسب انجام می‌دهید. و از آنجایی که تمرین می‌کنید، بر طبق تحقیقات، شما دارای کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی ‌می‌باشید. این کمبودها به طور خاص عبارتند از: ویتامین‌های ‌B‌، ویتامین C، کروم، سلنیوم، روی، منیزیم و مس. این امر عوامل و علل مختلفی دارد که از این قرار است: از دست دادن مواد معدنی از راه تعرق و ادرار؛ افزایش مصرف انرژی در حین تمرین و ریکاوری؛ سنتز پروتئین پس از تمرین.

به دنبال مکمل مولتی ویتامین مینرالی باشید که 100 درصد DV (مقدار روزانه) شما را برای بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی تامین ‌کند، از جمله: ویتامین A (باید بیشتر آن از بتاکاروتن باشد)، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B6، B12، بیوتین، فولات، کروم، مس، ید، آهن، منگنز و سلنیوم و اینکه آن را همراه صبحانه میل کنید. هر چه مقدار کلسیم و روی در مولتی ویتامین‌تان کمتر باشد، بهتر است. کلسیم می‌تواند در جذب روی، آهن و منگنز تداخل ایجاد کند. به همین دلیل، جیم استوپانی توصیه می کند 500 الی 600 میلی گرم کلسیم به همراه حداقل 2000 IU ویتامین D3 مصرف کنید، که می تواند باعث افزایش بیشتر جذب و استفاده از آن شود. روی می تواند مانع از جذب مس شود. بهترین کار این است که قبل از خواب از روی و منیزیم استفاده کنید، ترجیحاً به عنوان ZMA.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید. مجله علم بدن آماده است تا با ارائه مقالات به روز و علمی به سوالات شما پاسخ دهد. شما همراهان گرامی مجله ورزشی علم بدن همچنین می‌توانید با مراجعه به کانال تلگرامی ما در جریان آخرین مقالات و مطالب مجله قرار بگیرید.

عباد رمضان‌زاده ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
دیدگاه کاربران