ثبت رضایتمندی
ثبت دیدگاه
تغذیه

طرز تهیه نان ازیکیل

پریا هدایت‌زاده ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ ۴ دقیقه مطالعه
فهرست عناوین:

ارزش غذایی

نان ازیکیل از ترکیب غلات کامل و حبوبات تولید می‌شود. گندم، ارزن، جو، اسپلت، سویا و عدس از این قبیل ترکیبات هستند.

۲ برش از نان ازیکیل حاوی ۸ گرم پروتیین بوده که این مقدار از مقدار موجود در  نان‌های متداول بیشر به حساب می‌آید. [۱]

استفاده از غلات جوانه‌زده از یک طرف باعث افزایش ارزش غذایی این نان شده و از طرفی میزان ترکیبات گیاهی خاص موجود در غلات که در روند جذب املاح معدنی اختلال ایجاد می‌کنند را کاهش می‌دهد. [۲، ۳]

مطالعات انجام شده نشان می‌دهند جوانه‌زدن دانه غلات باعث افزایش میزان اسیدهای آمینه آن می‌شود. "لیسین"، اسید آمینه‌ای است که در اغلب گیاهان به صورت محدود وجود داشته و فرآیند جوانه زدن باعث افزایش میزان آن و در نهایت بهبود کیفیت پروتیین می‌شود. [۴]

همچنین ترکیب نمودن غلات و حبوبات باعث بهبود مقادیر اسید‌های آمینه نان می‌شود. [۵]

استفاده از غلات و حبوبات جوانه‌زده در تولید این نان باعث افزایش میزان فیبر محلول، فولات، ویتامین C، ویتامین E، و بتا کاروتن شده و همچنین میزان گلوتن را کاهش می‌دهد. [۶، ۷]

در ادامه با ما در مجله علم بدن همراه شوید تا با طرز تهیه این نان بسیار مفید و غنی از پروتیین آشنا شوید.

 

طرز تهیه نان ازیکیل

نان ازیکیل

مواد مورد نیاز

  • ۱/۲ فنجان توت
  • ۱/۲ فنجان جو
  • ۱/۲ فنجان ارزن گندم
  • ۱/۲ فنجان عدس
  • ۲ قاشق غذا خوری لوبیا
  • ۲قاشق غذاخوری لوبیا قرمز
  • ۲ قاشق غذاخوری سویا
  • ۴ فنجان آب گرم (۱۱۰ درجه فارنهایت ، ۴۵ درجه سانتی گراد)
  • ۱ فنجان عسل
  • ۱/۲ فنجان روغن زیتون
  • ۲ قاشق مخمر خشک فعال
  • ۲ قاشق سوپخوری نمک

طرز تهیه

  1. آب ،عسل ، روغن زیتون و مخمر را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. اجازه دهید ۳ تا ۵ دقیقه بماند.
  2. تمام دانه‌ها و لوبیا‌ها را مخلوط کرده و هم بزنید  تا خوب مخلوط شوند و سپس آن‌ها را آسیاب کرده تا مخلوطی به صورت آرد تشکیل شود. آرد آسیاب شده تازه و نمک را به مخلوط مخمر اضافه کنید.حدود ۱۰ دقیقه هم بزنید تا خوب مخلوط شود. در انتها خمیری مانند نان کره ای  خواهید داشت . خمیر حاصله را درون ۲ تابه روغنی بزرگ بریززید.
  3. مواد را حدود ۱ساعت  یا تا هنگامی که خمیر به بالای ماهیتابه برسد ،‌در یک مکان گرم قرار دهید تا جا بیوفتد.
  4. در انتها مواد را در دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد (۳۵۰ درجه فارنهایت ) ‌به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه یا تا زمانی که نان‌ها قهوه ای طلایی شوند بپزید.

با کلیک بر روی تبلیغ زیر و مشاهده آن به وبسایت علم بدن کمک می‌کنید تا همیشه مطالب بروز و باکیفیتی را ارایه دهد.

1.

"Ezekiel 4:9 Bread Nutrition Facts & Calories".[link]

2.

"New functional legume foods by germination: effect on the nutritive value of beans, lentils and peas | SpringerLink". The effect of different conditions of germination at a semi-pilot scale on the content of available soluble sugars, alpha-galactosides, vitamins B1 and B2, and inositol phosphates of beans, lentils...[link]

3.

Savelkoul FH , et al. "The presence and inactivation of trypsin inhibitors, tannins, lectins and amylase inhibitors in legume seeds during germination. A review. - PubMed - NCBI". Plant Foods Hum Nutr. 1992 Jan;42(1):71-85. Review[PubMed]

4.

Parameswaran KP and Sadasivam S. "Changes in the carbohydrates and nitrogenous components during germination of proso millet, Panicum miliaceum. - PubMed - NCBI". Plant Foods Hum Nutr. 1994 Feb;45(2):97-102.[PubMed]

5.

Young VR and Pellett PL. "Plant proteins in relation to human protein and amino acid nutrition. - PubMed - NCBI". Am J Clin Nutr. 1994 May;59(5 Suppl):1203S-1212S. doi: 10.1093/ajcn/59.5.1203S. Review[PubMed]

6.

Koehler P , et al. "Changes of folates, dietary fiber, and proteins in wheat as affected by germination. - PubMed - NCBI". J Agric Food Chem. 2007 Jun 13;55(12):4678-83. Epub 2007 May 12. Research Support, Non-U.S. Gov't[PubMed]

7.

Yang F , et al. "Studies on germination conditions and antioxidant contents of wheat grain. - PubMed - NCBI". Int J Food Sci Nutr. 2001 Jul;52(4):319-30. Research Support, Non-U.S. Gov't[PubMed]

پریا هدایت‌زاده ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
دیدگاه کاربران