ثبت رضایتمندی
ثبت دیدگاه
مکمل های ورزشی

تفاوت پروتیین وی ایزوله و کنسانتره چیست؟

وفا کرم‌زادگان ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ ۹ دقیقه مطالعه
فهرست عناوین:

اگر تجربه ورزش بدنسازی داشته باشید حتما با مکمل‌های پروتیینی آشنایی دارید. برخی از آن‌ها به شکل پودر بوده در حالی که انواع نوشیدنی و بارهای شکلاتی هم وجود دارد.

از متداول‌ترین انواع پروتیین می‌توان به «وی (Whey)» که از شیر تهیه می‌شود اشاره نمود. این نوع پروتیین، خود انواع مختلفی دارد: ایزوله (Isolate) و کنسانتره (Concentrate).

در مجله علم بدن قصد داریم تا تفاوت میان این دو را شناخته و بهترین نوع را برای مصرف انتخاب کنیم.

 

پروتیین وی چیست؟

بخش اعظمی از پروتیینی که در بار‌ها، نوشیدنی‌ها و پودر‌های پروتیین یافت می‌شود، از شیر بدست می‌آید. بخشی از شیر که در روند تولید پنیر یا ماست به صورت مایع باقی می‌ماند «وی (Whey)» نامیده می‌شود. [۱]

این مایع حاوی نوعی پروتیین با قابلیت هضم سریع بوده که عموما آن را با نام «پروتیین وی (Whey Protein)» می‌شناسیم.

قبل از فرآوری شیر، تقریبا ۲۰ درصد از پروتیین موجود در آن را وِی و ۸۰ درصد باقی‌مانده را گروهی از پروتیین‌های دیرهضم با نام «کازئین (Casein با تلفظ کِی‌ْسین)» تشکیل می‌دهد. [۲]

هر دو نوع پروتیین فوق را به عنوان پروتیین‌های باکیفیت می‌شناسند زیرا حاوی تمامی اسید‌های آمینه مورد نیاز بدن هستند. [۳]

با این حال، پروتیین وی به طوری خاص برای افزایش تولید پروتیین‌های جدید در عضلات بدن مفید است. [۳]

انواع مختلفی از پروتیین وی در تولید مکمل‌های ورزشی استفاده شده که می‌توان از میان آن‌ها به ایزوله و کنسانتره اشاره نمود.

این دو نوع از پروتیین وی با شیوه‌های متفاوتی تولید شده و تفاوت‌هایی در سطوح مواد مغذی خود دارند.

چکیده مطالب

وِی (Whey) بخش زودهضم از پروتیین موجود در لبنیات است. انواع مختلفی از آن به صورت مکمل‌های ورزشی وجود داشته که از میان آن‌ها می‌توان به ایزوله و کنسانتره اشاره کرد. 

 

تفاوت میان انواع ایزوله و کنسانتره چیست؟

تفاوت‌های زیادی در ارزش غذایی این دو نوع از پروتیین وی وجود داشته که به دلیل روش‌های فرآوری متفاوت به وجود می‌آید.

زمانی که مایع وی به عنوان یک محصول جانبی از روند تولید پنیر یا ماست جمع‌آوری می‌شود، فرآیند‌های زیادی بر روی آن انجام می‌شود تا سطوح پروتیین آن افزایش یابد. [۱]

زمانی که غلظت پروتیین آن به سطوح مورد نظر رسید، مایع باقی‌مانده را خشک و به پودر وی کنسانتره تبدیل می‌کنند که ۸۰ درصد از وزن آن را پروتیین تشکیل می‌دهد. ۲۰ درصد باقی‌مانده از کربوهیدرات‌ها و چربی تشکیل شده است.

سپس، در صورت نیاز به تهیه پروتیین وی ایزوله، باید فرآیند‌های خاصی بر روی این پودر صورت گیرد تا مقدار کربوهیدرات و چربی آن کاهش یابد.

این روند تاثیری در سطوح اسید‌های آمینه نخواهد داشت زیرا هر دو نوع پودر مشتقی از پروتیین‌های مشابه هستند.

در جدول زیر، تفاوت‌های کلیدی میان یک مکمل پروتیین وی ایزوله و کنسانتره را در ازای یک سهم (۱۰۰ کالری) مشاهده می‌کنید:

 وی ایزولهوی کنسانتره
میزان فرآوریبیشترکمتر
پروتیین۲۳ گرم۱۸ گرم
کربوهیدرات۱ گرم۳.۵ گرم
چربی۰ گرم۱.۵ گرم
لاکتوزتا ۱ گرمتا ۳.۵ گرم
هزینهبیشترکمتر

علاوه بر داشتن کربوهیدرات‌های کمتر، وی ایزوله لاکتوز کمتری هم دارد و می‌تواند گزینه بهتری برای افرادی که تحمل آن را ندارند باشد.

با این اوصاف، مقدار لاکتوز موجود در هر دو نوع پروتیین وی به قدری کم بوده که همچنان برای این افراد مناسب است. [۴]

همان‌گونه که این دو نوع از پروتیین وی در ارزش غذایی با هم تفاوت دارند، هزینه مورد نیاز برای خریداری هر کدام هم متفاوت بوده و معمولا پروتیین وی ایزوله گران‌تر است.

درست است که پروتیین وی ایزوله به دلیل داشتن خلوص بالاتر گران‌تر بوده، اما می‌توان با مصرف بیشتر وی کنسانتره همان مقدار پروتیین را تامین کرد.

چکیده مطالب

تفاوت اصلی میان وی ایزوله و کنسانتره، مراحل بیشتر در فرآیند تولید نوع ایزوله بوده که باعث افزایش سطوح پروتیین و کاهش کربوهیدرات‌ها، لاکتوز و چربی می‌شود. عموما وی ایزوله از نوع کنسانتره گران‌تر است.

 

هر دو نوع فواید مشابهی دارند

مطالعات متعدد از اثرات مفید پروتیین وی بر افراد فعال و ورزشکار پشتیبانی می‌کنند. [۵]

در یک مطالعه انجام‌شده بر روی ۱۹۲ فرد ورزشکار مشخص شد که مصرف مکمل‌های پروتیین وی مانند نوع ایزوله یا کنسانتره باعث افزایش قدرت و حجم خالص عضلانی می‌شود. [۶]

با اینکه این دو نوع پروتیین وی تفاوت‌هایی در ارزش غذایی داشته، اما شواهد محکمی دال تفاوت آن‌ها در اثرگذاری بر روی بدن وجود ندارد.

زمانی که صحبت از پروتیین می‌شود، مقدار مصرف روزانه را می‌توان مهم‌ترین عامل در نظر گرفت. همچنین اغلب توصیه می‌شود که بخش اعظم آن را از منابع باکیفیت مانند لبنیات، تخم‌مرغ یا ماکیان تامین کنید. [۵]

هر دو نوع از پروتیین وی را می‌توان منابعی با کیفیت بالا تلقی کرد و به همین دلیل منطقی است اگر بگوییم که مصرف مقدار پروتیین مشابه از هر کدام اثرات یکسانی را بر روی بدن خواهد گذاشت. [۳]

فارغ از موراد فوق، افرادی که می‌خواهند مقدار مصرف چربی، کربوهیدرات یا لاکتوز را محدود نمایند احتمالا نوع ایزوله را ترجیح دهند.

همچنین جالب است به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از مکمل‌های موجود در بازار حاوی ترکیبی از هر دو نوع وی ایزوله و کنسانتره هستند.

چکیده مطالب

اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف پروتیین وی برای افراد فعال و ورزشکار مفید است، اما شواهد محکمی دال بر تفاوت نوع ایزوله و کنسانتره در اثرگذاری بر روی بدن وجود ندارد.

 

پروتیین وی از پروتیین‌های زودهضم تشکیل شده و یکی از محتویات متداول در مکمل‌های ورزشی است. دو نوع ایزوله و کنسانتره آن در میان ورزشکاران محبوب است.

وی ایزوله در مقایسه با نوع کنسانتره تحت فرآیند‌های خاصی قرار گرفته که باعث می‌شود سطوح پروتیین آن در هر سهم افزایش یافته و همچنین مقدار کربوهیدرات‌ها و چربی آن کاهش یابد.

گرچه، این تفاوت در ارزش غذایی کوچک بوده و شواحد محکمی وجود ندارد که نشان دهد این دو نوع از پروتیین وی اثرات متفاوتی بر روی بدن دارند.

وی ایزوله برای افرادی که در مصرف چربی، کربوهیدرات‌ها یا لاکتوز احتیاط می‌کنند گزینه بهتری بوده، اما عموما قیمت آن هم بالاتر است.

با مصرف سهم بزرگتری از وی کنسانتره در مقایسه با وی ایزوله، می‌توان مقدار پروتیین مشابهی را دریافت کرد.

فارغ از هر نوعی که مصرف کنید،‌ وی یک پروتیین باکیفیت است که می‌تواند به شما در تامین پروتیین مورد نیاز روزانه کمک کند.

1.

"WHEY PROCESSING | Dairy Processing Handbook".[link]

2.

Bendtsen LQ , et al. "Effect of dairy proteins on appetite, energy expenditure, body weight, and composition: a review of the evidence from controlled clinical trials. - PubMed - NCBI". Adv Nutr. 2013 Jul 1;4(4):418-38. doi: 10.3945/an.113.003723. Comparative Study; Review[PubMed]

3.

"Update on protein intake: importance of milk proteins for health status of the elderly".[PubMed]

4.

"Results - Lactose Intolerance and Health - NCBI Bookshelf". All work was conducted under the guidance of a Technical Expert Panel (TEP), whose members are identified in Appendix A. Figure 2 shows the inclusion/exclusion criteria and number and reasons for study inclusion and exclusion. The search strategies for the research questions are described in Appendix B. Excluded references are shown in Appendix C.[PubMed]

5.

"International Society of Sports Nutrition Position Stand: protein and exercise | Journal of the International Society of Sports Nutrition | Full Text". The International Society of Sports Nutrition (ISSN) provides an objective and critical review related to the intake of protein for healthy, exercising individuals. Based on the current available literature, the position of the Society is as follows:[link]

6.

Naclerio F and Larumbe-Zabala E. "Effects of Whey Protein Alone or as Part of a Multi-ingredient Formulation on Strength, Fat-Free Mass, or Lean Body Mass in Resistance-Trained Indi... - PubMed - NCBI". Sports Med. 2016 Jan;46(1):125-137. doi: 10.1007/s40279-015-0403-y. Meta-Analysis; Research Support, Non-U.S. Gov't[PubMed]

وفا کرم‌زادگان ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
دیدگاه کاربران