ثبت رضایتمندی
ثبت دیدگاه
تغذیه

تاثیر کره بادام‌زمینی بر روی سلامت

وفا کرم‌زادگان ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ ۱۳ دقیقه مطالعه
فهرست عناوین:

کره بادام‌زمینی یکی از محبوب‌ترین «پخشینه»های دنیا است. در علوم و فناوری غذا، به فرآورده‌ای که از نظر بافت شبیه به کره است و به صورت لایه‌ای بر روی نان مالیده شوده، پخشینه گفته می‌شود که معادل فارسی کلمه "Spread" بوده و توسط فرهنگستان زبان فارسی انتخاب شده است.

طعمی لذیذ، بافتی فوق‌العاده و نحوه چسبیدن آن به سقف دهان بسیار شگفت‌انگیز است. حد‌اقل متخصصین اینگونه توصیف می‌کنند!

اما، تمامی افراد از خوردن بادام‌زمینی لذت نمی‌برند. برخی افراد به آن آلرژی داشته و حتا برای درصد کوچکی از مردم می‌تواند کشنده باشد. [۱]

اما آیا کره بادام‌زمینی برای آن ۹۹ درصد باقی‌مانده از انسان‌ها هم مضر است؟ با ما در مجله علم بدن همراه شوید تا پاسخ این سوال را بدانید.

 

کره بادام‌زمینی چیست؟

کره بادام‌زمینی را می‌توان یک غذای نسبتا فرآوری‌نشده دانست.

در واقع تنها حاوی بادام‌زمینی (اغلب بو داده) است و تا زمانی که بافتی شبیه به کره پیدا کند، آسیاب می‌شود.

اما، این نکته درباره بسیاری از برند‌های موجود در قفسه‌های فروشگاه صحیح نبوده و اغلب آن‌ها حاوی محتویاتی مانند شکر، روغن‌های گیاهی و حتی چربی‌های ترانس هستند.

تحقیقات مختلف، مصرف بیش‌از‌حد قند افزوده و چربی‌های ترانس را با مشکلات متعدد نظیر بیماری قلبی مرتبط می‌دانند. [۲، ۳]

بهتر است به جای خرید این محصولات، به سراغ مصرف کره بادام‌زمینی واقعی بروید. این نوع کره باید تنها حاوی بادام‌زمینی و نهایتا مقداری نمک باشد.

از آنجایی که کره بادام‌زمینی تنها حاوی بادام آسیاب‌شده است باید فوایدی مشابه با مصرف بادام‌زمینی را برای سلامتی داشته باشد.

چکیده مطالب

به طور کلی، کره بادام‌زمینی یک سس تهیه‌شده از بادام است. البته محصولات بسیاری در فروشگاه‌ها وجود داشته که علاوه بر بادام‌زمینی حاوی قند افزوده و روغن‌های گیاهی هستند.

 

منبعی مناسب از پروتیین است

کره بادام‌زمینی یک منبع انرژی متعادل از هر سه درشت‌مغذی است. یک سهم ۱۰۰ گرمی از کره بادام‌زمینی حاوی موارد زیر است [۴]:

  • کربوهیدرات‌ها: ۲۰ گرم (۱۳ درصد از کالری) که ۶ گرم آن را فیبر تشکیل می‌دهد.
  • پروتیین: ۲۵ گرم (۱۵ درصد از کالری) که در مقایسه با سایر غذاهای گیاهی تقریبا زیاد است.
  • چربی: ۵۰ گرم که ۷۲ درصد از کالری را تشکیل می‌دهد.

اگرچه کره بادام‌زمینی تقریبا غنی از پروتیین بوده، اما حاوی مقادیر کمی از اسید‌ آمینه ضروری «متیونین» است.

بادام‌زمینی به خانواده حبوبات که شامل لوبیا، نخودفرنگی و انواع عدس هم می‌شود تعلق دارد. پروتیین موجود در حبوبات در مقایسه با منابع حیوانی حاوی مقادیر بسیار کمتری از اسید‌های آمینه «متیونین» و «سیستئین» است.

این نکته برای گیاه‌خواران و افرادی که بیشترین مقدار نیاز خود به پروتیین را از منابع گیاهی مانند کره بادام‌زمینی و لوبیا‌ها تامین می‌کنند، خطری جدی محسوب می‌شود.

اما از طرف دیگر، این‌گونه تصور می‌شود که مصرف کمتر اسید آمینه متیونین مزایایی را برای سلامت به همراه داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند که این کار می‌تواند باعث افزایش طول عمر موش‌ها شود. اما هنوز مشخص نیست که اثر مشابهی را بتوان در انسان‌ها یافت. [۵، ۶]

برای مشاهده سایر منابع گیاهی غنی از پروتیین، مقاله بهترین منابع پروتیین گیاهی را مطالعه فرمایید.

چکیده مطالب

۲۵ درصد از کره بادام‌زمینی را پروتیین تشکیل داده و به همین دلیل می‌توان گفت که این غذا یکی از بهترین منابع پروتیین گیاهی است. گرچه، مقدار اسید آمینه ضروری «متیونین» در آن کم است.

 

حاوی مقادیر کمی از کربوهیدرات‌ها است

تنها ۲۰ درصد از کره بادام‌زمینی خالص را کربوهیدرات‌ها تشکیل داده که باعث می‌شود این غذا جایگاه خود را در رژیم‌های کم‌کربوهیدرات پیدا کند.

همچنین، مصرف کره بادام‌زمینی باعث افزایش کمی در سطوح قند خون شده و گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم است. [۷]

یک مطالعه مشاهده‌ای نشان داد زنانی که ۵ بار یا بیشتر در طول هفته کره بادام‌زمینی مصرف می‌کردند تا ۲۱ درصد کمتر در معرض دیابت نوع دوم قرار داشتند. [۸]

بخشی از این مزایا احتمالا به دلیل وجود «اولئیک اسید (Oleic Acid)» بوده که یکی از انواع اصلی چربی در بادام‌زمینی است. همچنین نمی‌توان نقش احتمالی آنتی‌اکسیدان‌ها را هم نادیده گرفت. [۹، ۱۰]

چکیده مطالب

بادام‌زمینی حاوی مقادیر کمی از کربوهیدرات‌ها بوده و برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم مناسب است. همچنین یکی از بهترین گزینه‌ها در رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات است.

 

غنی از چربی‌های سالم است

از آنجایی که کره بادام‌زمینی حاوی مقادیر زیادی چربی است، یک سهم ۱۰۰ گرمی از آن حاوی مقدار تقریبی ۵۸۸ کالری است.

علی‌رغم داشتن کالری زیاد،‌ مصرف مقادیر متعادل از کره بادام‌زمینی خالص در یک رژیم غذایی مخصوص کاهش وزن کاملا بدون اشکال است. [۱۱]

نصف چربی‌های موجود در کره بادام‌زمینی از اولئیک اسید تشکیل شده که یک نوع سالم از چربی‌های غیراشباع تکی است و همچنین در روغن زیتون هم به مقدار زیادی یافت می‌شود.

دانشمندان معتقدند اولئیک اسید مزایای بسیاری را برای بدن به همراه داشته که از میان آنها می‌توان به بهبود حساسیت به انسولین اشاره نمود. [۹]

همچنین کره بادام‌زمینی حاوی «لینولئیک اسید (Linoleic Acid)» است که یک اسید چرب امگا-۶ ضروری بوده و به وفور در روغن‌های گیاهی یافت می‌شود.

برخی مطالعات نشان می‌دهد که احتمالا مصرف زیاد اسید‌های چرب امگا-۶ در مقایسه با امگا-۳ باعث افزایش التهاب و ایجاد بیماری‌های مزمن شود. [۱۲]

با این حال، تمام دانشمندان در این زمینه قانع نشدند. مطالعات بهتری که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد که لینولئیک اسید باعث افزایش سطوح مارکر‌های التهاب در خون نشده و باعث ایجاد احساس شک در این دانشمندان می‌شود. [۱۳، ۱۴]

چکیده مطالب

کره بادام‌زمینی خالص منبعی مناسب از چربی‌های سالم است. در حالی که برخی افراد درباره لینولئیک اسید امگا-۶ موجود در آن نگران هستند، اما تنها شواهد کمی احساس نگرانی آنها را توجیه می‌کند.

 

کره بادام‌زمینی تقریبا غنی از ویتامین‌ها و املاح معدنی است

می‌توان گفت که کره بادام‌زمینی غذایی تقریبا مغذی است. یک سهم ۱۰۰ گرمی از کره بادام‌زمینی ویتامین‌ها و املاح معدنی بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد [۴]:

  • ویتامین E: حدودا ۴۵ درصد از RDA
  • ویتامین B3 (نیاسین): ۶۷ درصد از RDA
  • ویتامین B6: مقدار ۲۷ درصد از RDA
  • فولات: ۱۸ درصد از RDA
  • منیزیم: ۳۹ درصد از RDA
  • مس: ۲۴ درصد از RDA
  • منگنز: ۷۳ درصد از RDA

همچنین، حاوی مقادیر زیادی بیوتین، ویتامین B5، آهن، پتاسیم، روی و سلنیوم است.

با این حال، حواستان باشد که هر ۱۰۰ گرم از کره بادام‌زمینی حاوی ۵۸۸ کالری بوده که در مقایسه با غذاهای گیاهی کم‌کالری مانند اسفناج و بروکلی چندان هم مغذی نیست.

چکیده مطالب

اگرچه کره بادام‌زمینی حاوی مقادیر زیادی از اغلب ویتامین‌ها و املاح معدنی بوده، اما حاوی کالری‌های قابل توجهی هم است.

 

غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است

همانند بسیاری از غذاهای طبیعی و واقعی، کره بادام‌زمینی حاوی مواردی بیش از ویتامین‌ها و املاح معدنی اساسی است. برای مثال، می‌توان به مواد مغذی فعال بسیاری اشاره کرد که مزایای زیادی را برای بدن به همراه خواهند داشت.

کره بادام‌زمینی حاوی آنتی‌اکسیدانی با نام «پی-کوماریک اسید (p-coumaric acid)» بوده که می‌تواند باعث کاهش آرتروز در موش‌ها شود. [۱۵]

همچنین حاوی مقداری «رسوراترول (Resveratrol)» بوده که با کاهش خطر بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مزمن در حیوانات مرتبط است. [۱۶، ۱۷]

رسوراترول مزایای بالقوه زیادی داشته، اما شواهد انسانی همچنان محدود است.

چکیده مطالب

کره بادام‌زمینی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پی-کوماریک اسید و رسوراترول است. این ترکیبات گیاهی مزایای متعددی برای سلامتی دارند.

 

منبعی بالقوه از آفلاتوکسین‌ها

 اگرچه کره بادام‌زمینی تقریبا مغذی بوده اما ممکن است حاوی ترکیباتی مضر هم باشد.

از مهم‌ترین این ترکیبات می‌توان به «آفلاتوکسین‌ها (Aflatoxins)» اشاره کرد. [۱۸]

بادام‌زمینی در زیر زمین رشد کرده و به همین دلیل در معرض کپک‌هایی با نام «آسپرژیلوس (Aspergillus)» قرار دارند. این کپک منبعی از آفلاتوکسین‌ها بوده که شدیدا سرطان‌زا هستند.

در حالی که انسان‌ها در مقابل ثرات کوتاه‌مدت آفلاتوکسین‌ها مقاوم هستند، اما در حال حاضر مشخص نیست که در بلند‌مدت چه پیامد‌هایی به دنبال خواهد داشت.

برخی مطالعات انسانی ارتباطی را میان قرارگیری در معرض آفلاتوکسین‌ها و سرطان کبد، رشد ناقص کودکان و عقب‌افتادگی ذهنی نشان می‌دهند. [۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲]

اما خبر‌های خوبی هم برایتان داریم. با توجه به یک منبع، فرآیند تبدیل بادام‌زمینی به کره باعث کاهش سطوح آفلاتوکسین‌ها تا ۸۹ درصد می‌شود. [۲۳]

چکیده مطالب

کره بادام‌زمینی می‌تواند حاوی مقادیر متفاوتی از مواد سمی تشکیل‌شده از یک نوع کپک باشد که آفلاتوکسین نام دارد. این ترکیبات سمی با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط هستند.

 

اگرچه موارد خوبی را می‌توان درباره کره بادام‌زمینی بیان نمود اما نکاتی منفی هم وجود دارد.

کره بادام‌زمینی منبعی مناسب از مواد مغذی، پروتیین، فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی بوده، اما در مقایسه با کالری کمابیش زیادی که دارد چندان چشمگیر نیست.

از طرف دیگر، منبعی بالقوه از آفلاتوکسین‌ها بوده که در درازمدت می‌تواند مضراتی به همراه داشته باشد.

اما همچنان مصرف مقادیر کمی از آن در گاهی اوقات ایمن بوده و همچنین مزایایی به همراه خواهد داشت.

البته شاید بتوان گفت که مشکل اصلی کره بادام‌زمینی این است که اصلا نمی‌توان در برابرش مقاومت کرد!

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید. مجله ورزشی علم بدن آماده است تا با ارائه مقالات به روز و علمی به سوالات شما پاسخ دهد. شما همراهان گرامی مجله ورزشی علم بدن همچنین می‌توانید با مراجعه به کانال تلگرامی ما در جریان آخرین مقالات و مطالب مجله قرار بگیرید.

1.

"503 Service Unavailable".[link]

2.

Vos MB , et al. "Added Sugars and Cardiovascular Disease Risk in Children: A Scientific Statement From the American Heart Association. - PubMed - NCBI". Circulation. 2017 May 9;135(19):e1017-e1034. doi: 10.1161/CIR.0000000000000439. Epub 2016 Aug 22. Review[PubMed]

3.

Mozaffarian D , et al. "Health effects of trans-fatty acids: experimental and observational evidence. - PubMed - NCBI". Eur J Clin Nutr. 2009 May;63 Suppl 2:S5-21. doi: 10.1038/sj.ejcn.1602973. Research Support, N.I.H., Extramural; Review[PubMed]

4.

"AT2-11(1)".[link]

5.

Orgeron ML , et al. "The impact of dietary methionine restriction on biomarkers of metabolic health. - PubMed - NCBI". Prog Mol Biol Transl Sci. 2014;121:351-76. doi: 10.1016/B978-0-12-800101-1.00011-9. Research Support, N.I.H., Extramural; Research Support, Non-U.S. Gov't[PubMed]

6.

McCarty MF , et al. "The low-methionine content of vegan diets may make methionine restriction feasible as a life extension strategy. - PubMed - NCBI". Med Hypotheses. 2009 Feb;72(2):125-8. doi: 10.1016/j.mehy.2008.07.044. Epub 2008 Sep 11.[PubMed]

7.

"Glycemic Index".[link]

8.

Jiang R , et al. "Nut and peanut butter consumption and risk of type 2 diabetes in women. - PubMed - NCBI". JAMA. 2002 Nov 27;288(20):2554-60. Research Support, U.S. Gov't, P.H.S.[PubMed]

9.

Ryan M , et al. "Diabetes and the Mediterranean diet: a beneficial effect of oleic acid on insulin sensitivity, adipocyte glucose transport and endothelium-dependen... - PubMed - NCBI". QJM. 2000 Feb;93(2):85-91. Research Support, Non-U.S. Gov't[PubMed]

10.

Öztürk E , et al. "Resveratrol and diabetes: A critical review of clinical studies. - PubMed - NCBI". Biomed Pharmacother. 2017 Nov;95:230-234. doi: 10.1016/j.biopha.2017.08.070. Epub 2017 Sep 12. Review[PubMed]

11.

Mattes RD , et al. "Impact of peanuts and tree nuts on body weight and healthy weight loss in adults. - PubMed - NCBI". J Nutr. 2008 Sep;138(9):1741S-1745S.[PubMed]

12.

Patterson E , et al. "Health implications of high dietary omega-6 polyunsaturated Fatty acids. - PubMed - NCBI". J Nutr Metab. 2012;2012:539426. doi: 10.1155/2012/539426. Epub 2012 Apr 5.[PubMed]

13.

Su H , et al. "Dietary linoleic acid intake and blood inflammatory markers: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. - PubMed - NCBI". Food Funct. 2017 Sep 20;8(9):3091-3103. doi: 10.1039/c7fo00433h. Meta-Analysis; Review; Systematic Review[PubMed]

14.

Johnson GH and Fritsche K. "Effect of dietary linoleic acid on markers of inflammation in healthy persons: a systematic review of randomized controlled trials. - PubMed - NCBI". J Acad Nutr Diet. 2012 Jul;112(7):1029-41, 1041.e1-15. doi: 10.1016/j.jand.2012.03.029. Research Support, Non-U.S. Gov't; Review; Systematic Review[PubMed]

15.

Neog MK , et al. "p-Coumaric acid, a dietary polyphenol ameliorates inflammation and curtails cartilage and bone erosion in the rheumatoid arthritis rat model. - PubMed - NCBI". Biofactors. 2017 Sep 10;43(5):698-717. doi: 10.1002/biof.1377. Epub 2017 Jul 25.[PubMed]

16.

Sales JM and Resurreccion AV. "Resveratrol in peanuts. - PubMed - NCBI". Crit Rev Food Sci Nutr. 2014;54(6):734-70. doi: 10.1080/10408398.2011.606928. Review[PubMed]

17.

Tomé-Carneiro J , et al. "Resveratrol and clinical trials: the crossroad from in vitro studies to human evidence. - PubMed - NCBI". Curr Pharm Des. 2013;19(34):6064-93. Research Support, Non-U.S. Gov't; Review[PubMed]

18.

Mupunga I , et al. "Natural occurrence of aflatoxins in peanuts and peanut butter from Bulawayo, Zimbabwe. - PubMed - NCBI". J Food Prot. 2014 Oct;77(10):1814-8. doi: 10.4315/0362-028X.JFP-14-129. Research Support, Non-U.S. Gov't[PubMed]

19.

Omer RE , et al. "Peanut butter intake, GSTM1 genotype and hepatocellular carcinoma: a case-control study in Sudan. - PubMed - NCBI". Cancer Causes Control. 2001 Jan;12(1):23-32. Research Support, Non-U.S. Gov't[PubMed]

20.

Liu Y , et al. "Population attributable risk of aflatoxin-related liver cancer: systematic review and meta-analysis. - PubMed - NCBI". Eur J Cancer. 2012 Sep;48(14):2125-36. doi: 10.1016/j.ejca.2012.02.009. Epub 2012 Mar 8. Meta-Analysis; Research Support, N.I.H., Extramural; Review; Systematic Review[PubMed]

21.

Gong Y , et al. "Postweaning exposure to aflatoxin results in impaired child growth: a longitudinal study in Benin, West Africa. - PubMed - NCBI". Environ Health Perspect. 2004 Sep;112(13):1334-8. Research Support, Non-U.S. Gov't; Research Support, U.S. Gov't, P.H.S.[PubMed]

22.

Caster WO , et al. "Dietary aflatoxins, intelligence and school performance in southern Georgia. - PubMed - NCBI". Int J Vitam Nutr Res. 1986;56(3):291-5. Research Support, Non-U.S. Gov't; Research Support, U.S. Gov't, Non-P.H.S.[PubMed]

23.

"Aflatoxin Carryover during Large Scale Peanut Butter Production". Peanut butter was monitored for aflatoxin contamination at different stages during its large-scale production starting from raw shelled peanuts up to the final product. Twenty five samples, weighing 2 kg each, were taken from each of the following stages: roasting at 160?C, blanching/de-skinning and grinding. The sub-samples were ground, thoroughly mixed and further reduced by the quartering technique until a 1 kg sub-sample was obtained. This was then analyzed for aflatoxins using reverse phase HPLC incorporating pre-column trifluoroacetic acid derivatization. The results showed a total aflatoxin percentage reduction of 51% after roasting, 27% after blanching/de-skinning followed by a further 11% after grinding to make peanut butter. This meant that there was a cumulative total reduction of 89% of aflatoxin concentration during the production process of peanut butter. These results show that there is a significant reduction of aflatoxin levels at the roasting and blanching stages in the process of producing peanut butter.[link]

وفا کرم‌زادگان ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
دیدگاه کاربران