ثبت رضایتمندی
ثبت دیدگاه
مکمل های ورزشی

ال-آرژنین: فواید، عوارض، منابع

وفا کرم‌زادگان ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ ۹ دقیقه مطالعه
فهرست عناوین:

ال-آرژنین یکی از اسید‌های آمینه‌ای است که بدن برای فعالیت صحیح به آن نیاز دارد.

همانند سایر اسید‌های آمینه، ال-آرژنین در ایجاد ساختار پروتیین نقش مهمی ایفا می‌کند. بدن انسان از پروتیین در ساخت عضله و بازسازی بافت‌ها استفاده می‌کند.

محققین به بررسی تاثیر ال-آرژنین در درمان زخم‌های شدید و آسیب‌های وارده بر بافت بدن در اثر بیماری‌های خطرناک پرداختند.

در ادامه با ما در مجله علم بدن همراه شوید تا با فواید، عوارض و منابع حاوی این اسید آمینه آشنا شوید.

 

ال-آرژنین چیست؟

علاوه بر شرکت در تشکیل ساختار پروتیین، ال-آرژنین باعث آزادسازی نیتریک اکسید در خون می‌شود.

نیتریک اکسید موجود در جریان خون باعث گشاد‌شدن رگ‌ها شده که می‌تواند به بهبود شرایط در برخی از بیماری‌های مرتبط با گردش خون کمک کند.

بدن یک فرد در شرایط عادی، ال-آرژنین را به صورت طبیعی تولید می‌کند. همچنین افراد می‌توانند مقادیر بیشتری از این اسید آمینه را از طریق رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنند.

گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ حاوی مقادیر کمی از ال-آرژنین هستند که به بدن در تکمیل کردن ذخایر این اسید آمنیه کمک می‌کنند.

ممکن است گاهی اوقات نیاز یک فرد به ال-آرژنین بیشتر از توانایی بدن در تولید آن به صورت طبیعی و همچنین مقدار دریافت‌شده از طریق رژیم غذایی باشد. این موارد اغلب در افراد مسن‌تر که دارای شرایط خاص پزشکی هستند دیده می‌شوند.

در این موارد، ممکن است پزشک برای این افراد مصرف ال-آرژنین به صورت داروی خوراکی، تزریقی یا کرم موضعی را تجویز کند. افزایش مقدار مصرف ال-آرژنین احتمالا به برخی از مشکلات سلامتی کمک خواهد کرد.

برخی افراد از مکمل‌های حاوی ال-آرژنین مصرف می‌کنند که همانند سایر مکمل‌ها باید با احتیاط مصرف شود.

اگرچه مصرف ال-آرژنین در مقادیر متعادل بی‌خطر تلقی می‌شود، اما مصرف بیش‌از‌حد آن می‌تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ را به‌دنبال داشته باشد. بنابراین، مهم است قبل از مصرف آن بدانید که واکنش بدن و سایر داروهای مصرفی به این مکمل‌ غذایی چگونه است.

 

فواید ال-آرژنین

ال-آرژنین دو فعالیت در بدن انجام می‌دهد: به نیتریک اکسید تبدیل شده و همچنین به بدن در ساخت پروتیین کمک می‌کند.

از سلامت قلب و بهبود درد قفسه سینه الی کمک به ساخت عضلات، ترمیم زخم‌ها و بهبود باروری در مردان را می‌توان از فواید بالقوه ال-آرژنین دانست.

اگرچه ادعاهای بسیاری درباره فواید ال-آرژنین وجود دارد اما تمامی آن‌ها توسط تحقیقات علمی تایید نشده و پشتوانه‌ای علمی ندارند.

از برخی فواید و مصارف ال-آرژنین می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده در تست بررسی ذخیره هورمون رشد
  • کاهش فشار بالای خون
  • تصحیح خطاهای ذاتی در سنتز اوره
  • درمان بیماری قلبی
  • درمان اختلال در نعوظ
  • تسکین التهاب دستگاه گوارش در نوزادان نارس
  • مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت

احتمالا ال-آرژنین توانایی کمک به مشکلات دیگری را هم داشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری به منظور تایید توانایی آن در موارد زیر لازم است:

  • بهبود جریان خون
  • ترمیم سریع‌تر زخم‌ها
  • کاهش اضطراب
  • درمان سوختگی‌ها
  • بهبود فعالیت کلیه در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب
  • افزایش کارایی در تمرینات ورزشی

موارد بیشتری درباره ال-آرژنین و اثرات آن بر روی بدن انسان وجود داشته که محققین به بررسی آن‌ها علاقه‌مند هستند.

این نکته بسیار مهم است که افراد مشتاق به مصرف مکمل‌های حاوی ال-آرژنین حتما قبل از شروع به مصرف آن با پزشک خود مشورت کرده و درمورد تمامی فواید و خطرات احتمالی آن اطلاعات کسب کنند.

باید قبل از مصرف این مکمل‌ها حتما در مورد تمامی ادعاهای تولید‌کننده محصول تحقیق کنید.

 

عوارض جانبی

زمانی که از مکمل‌های حاوی ال-آرژنین مصرف می‌کنید باید خطرات احتمالی مصرف آن را در نظر بگیرید. از برخی عوارض جانبی شایع و بی‌خطر آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نقرس
  • نفخ
  • درد شکم
  • التهاب راه‌های هوایی
  • اسهال
  • فشار خون پایین
  • ناهنجاری‌های خون
  • آلرژی
  • بدتر‌شدن آسم

همچنین، مصرف ال-آرژنین می‌تواند مشکلاتی جدی زیر را نیز به همراه داشته باشد که باید در نظر گرفته شوند.

خطرات و تداخل دارویی

ال-آرژنین برای برخی افراد خاص می‌تواند خطراتی جدی به همراه داشته باشد.

این خطرات جدی شامل موارد زیر است:

  • بیماری‌های شدید یا حتی مرگ در کودکان و نوزادان
  • مشکل کنترل فشار خون در حین اعمال جراحی
  • بدتر‌شدن تبخال
  • افزایش خطر مرگ بعد از یک حمله قلبی
  • تداخل با برخی از داروها مانند ویاگرا و موارد مربوط به فشار خون

اگرچه ال-آرژنین خطراتی به همراه دارد، اما اغلب تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مقادیر کم آن برای افراد بی‌خطر است. نکته مهم دیگر این است که سازمان دارو و غذای ایالات متحده (FDA) بر روی ایمنی و اثرات مکمل‌های غذایی نظارت نمی‌کند، بنابراین سعی کنید که برند قابل اطمینانی را در هنگام خرید ال- آرژنین انتخاب کنید.

همانند سایر مکمل‌ و دارو‌ها باید قبل از مصرف ال-آرژنین با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید، زیرا ممکن است خطرات احتمالی مصرف ال-آرژنین برای شما باعث چشم‌پوشی از فواید آن شود.

 

راه‌های طبیعی بدست آوردن مقادیر کافی

فایده اصلی دریافت ال-آرژنین از طریق رژیم غذایی، عدم امکان مصرف مقادیر بسیار زیاد آن است. به همین دلیل می‌توان از برخی اثرات جانبی مصرف بیش‌از‌حد آن جلوگیری کرد.

از طرفی، ممکن است مصرف غذا به تنهایی نیاز بدن به ال-آرژنین را تامین نکند. بهتر است قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

غذاهای سرشار از پروتیین را می‌توان به عنوان بهترین منابع طبیعی از ال-آرژنین در نظر گرفت. پروتیین‌های حیوانی مانند گوشت قرمز، سینه مرغ و بوقلمون و لبنیات را می‌توان به عنوان منابع اصلی ال-آرژنین برای برخی از افراد در نظر گرفت.

اما برای افرادی که گوشت مصرف نمی‌کنند، منابع پروتیینی گیاهی مانند عدس، نخود، بادام، دانه کدو و سویا پیشنهاد می‌شود.

در صورتی که احساس می‌کنید مقادیر کافی از ال-آرژنین در رژیم غذایی شما وجود ندارد، می‌توانید مواد غذایی سرشار از پروتیین در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

قبل از مصرف مکمل‌های غذایی، یک متخصص تغذیه یا پزشک می‌تواند با تعیین رژیم غذایی مناسب برای شما، مقدار مصرف ال-آرژنین را به صورت طبیعی افزایش دهد.

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید. مجله ورزشی علم بدن آماده است تا با ارائه مقالات به روز و علمی به سوالات شما پاسخ دهد. شما همراهان گرامی مجله ورزشی علم بدن همچنین می‌توانید با مراجعه به کانال تلگرامی ما در جریان آخرین مقالات و مطالب مجله قرار بگیرید.

وفا کرم‌زادگان ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
دیدگاه کاربران