ثبت رضایتمندی
ثبت دیدگاه
تغذیه

آیا مصرف پروتیین زیاد برای بدن ضرر دارد؟

وفا کرم‌زادگان ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ ۴ دقیقه مطالعه
فهرست عناوین:

خطرات احتمالی مصرف پروتیین یک بحث داغ و محبوب است. برخی میگویند که مصرف زیاد پروتیین میتواند باعث کاهش میزان کلسیم و ابتلا به پوکی استخوان شود و یا حتی میگویند که مصرف زیاد پروتیین باعث از بین رفتن کلیه ها میشود!


در اینجا قصد داریم ببینیم آیا مدارک علمی و معتبری وجود دارد تا حرف این عزیزان را اثبات کند یا خیر؟

اهمیت پروتیین

پروتیین ها بلوک های سازنده زندگی و هر سلول زنده هستند. پروتیین زنجیره ای از آمینو اسید ها است که مانند مهره هایی چسبیده به یک رشته نخ هستند. میزان پایه توصیه شده روزانه برابر است با ۰.۸ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن شما. البته بسیاری از دانشمندان معتقد هستند که این مقدار برای حفظ سلامتی و ساختار بدن کافی نیست.

 

پروتیین باعث پوکی استخوان نمیشود

برخی اعتقاد دارند که مقدار زیاد پروتیین باعث ایجاد پوکی استخوان میشود! یک تئوری وجود دارد که میگوید پروتیین باعث افزایش میزان اسید در بدن میشود و برای خنثی کردن این اسید، بدن نیاز به استفاده از کلسیم موجود در استخوان ها دارد!
در حقیقت مطالعات بسیاری در بازه های طولانی انجام شده که این تئوری را رد میکند. در یک تحقیق ۹ هفته ای که در طی انجام آن فرد به جای کربوهیدرات فقط از پروتیین استفاده کرد نه تنها هیچ علایمی از دفع کلسیم دیده نشد بلکه باعث افزایش میزان هورمونهایی شد که نقش مهمی در سلامت استخوان ها دارند مانند "فاکتور رشد شبه انسولین".

 

مصرف پروتیین و آسیب به کلیه ها

کلیه ها اندامی بسیار مهم در بدن هستند که به فیلتر کردن خون میپردازند. مواد زاید، آب و مواد مغذی اضافی را از خون جدا میکنند و به ادرار تبدیل میکندد. برخی میگویند که کلیه ها باید سخت تر کار کنند تا متابولیت های پروتیین را از بدن شما پاک کنند که باعث ایجاد فشار بر روی آنها میشود!
در حقیقت افزایش میزان پروتیین به رژیم غذایی شما باعث افزایش اندکی در میزان کار کلیه ها میشود اما به یاد داشته باشید که این افزایش کار بسیار ناچیز است. در حالت عادی کلیه ها فعالیت عظیمی را انجام میدهند و کار اضافه ای که به دلیل مصرف بیشتر پروتیین به آنها تحمیل میشود قابل چشم پوشی است.

⛔ مصرف پروتیین باعث تسریع آسیب رسانی به کلیه فقط در افرادی که از بیماری های مزمن کلیوی رنج میبرند میشود، اما در افراد سالم هیچ عوارضی ندارد!

 

آیا میدانستید که کلیه ها در طول شبانه روز حدود ۱۸۰ لیتر خون را تصفیه میکنند؟!

مصرف زیاد پروتیین فواید زیادی دارد مانند: کاهش وزن، افزایش حجم خالص عضلانی و کاهش احتمال چاقی میشود. اما به یاد داشته باشید که مقادیر بسیار زیاد پروتیین میتواند ناسالم باشید. اما هنوز این مقدار بسیار زیاد مشخص نیست. در یک تحقیق تعدادی ورزشکار حدود ۳ گرم پروتیین به ازای هر کیلو از وزن در طول روز مصرف کردند اما هیچ عوارضی در آنها دیده نشد. حتی مصرف ۴.۴ گرم پروتیین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در طول روز عوارض جانبی به دنبال نداشت.

وفا کرم‌زادگان ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
دیدگاه کاربران